Els materials utilitzats per realitzar una pintura són els següents:
- pinzells
-estapolany
-espàtula de pintar
-espàtula de paleta
-paleta
-model de fusta articulat
-cavallet
Pinzell_Com a primera "eina" hauriem de destacar el pinzell. Aquests han existit des del primer moment en que es va començar a pintar. Es tracta d'un estri d'aplicació de la pintura al suport que varia depenent del procediment que fem servir.
Podem parlar de pinzells diferents que classificarem segons: forma i tipus de pèl. Per començar, però, farem menció de les seves parts. La primera cosa que es té en compte a l'hora de confeccionar un pinzell és la quantitat, qualitat i tipus de pèl que donarà forma al floc que anirà conectat al mànec (generalment elaborats de fusta) a través de la fèrula.
Normalment, la quantitat de pèl que veiem fora és la que hi ha prensada dintre de la fèrula.
Pinzells segons la seva forma: quadrat, angular, recte, ventall, llengua de gat, rodó... La tria del floc depèn del resultat que s'estigui buscant. Evidentment, un pinzell fi està dissenyat per pintar traços molt fins. La forma també determina la quantitat de càrrega que admet un pinzell. Per exemple, els pinzells amb forma de cisell poseeixen una gran capacitat per carregar pintura.

(Pinzells del taller de Dalí - Casa Museu Dalí, Portlligat)
Un dels pinzells més utilitzats és la paletina.Com a característica visual, la paletina té el mànec pla i no rodó. Aquests pinzells permeten cobrir grans plans i realitzar degradats amb gran precisió. A l'hora de fer-ho s'ha de tenir en compte que el pinzell triat ha de ser de bona qualitat per evitar que es desprengui el pèl.

Pinzells segons el tipus de pèl: l'altra característica en la que ens basarem per classificar els pinzells serà en el tipus de pèl: natural o sintètic.
Cada procediment necessita o s'adequa millor a un tipus de pinzell. El tipus de pèl, junt amb la seva forma,
és el determinant per triar un o altre. Per exemple, per la pintura acrílica es recomana el de pèl sintètic (nylon blanc)
Dins dels pinzells de pèl natural, el més conegut és el de marta (però no l'únic: bou, cerda...). Es tracta del pèl més car, utilitzat habitualment per aquarel.la. Com apunt, afegeixo una informació sobre la incorporació del pèl de marta extreta del "Manual práctico de la acuarela", d'Ettore Maiotti, que per la seva tria per part de la reina Victoria posa de manifest la seva importància i qualitat.
"Esta tradición de excelencia empezó en 1866 cuando la reina Victoria dio a la Winsor & Newton la orden de producir el mejor pincel de su número preferido, precisamente el 7. Los pinceles fueron preparados por los mejores artesanos con los más apreciados pelos de marta. El mango era de marfil y la virola de plata pura. Desde aquel día, los pinceles fueron fabricados para otros personajes siempre con el mango de marfil y la virola de metal."
Com hem dit abans, els pinzells de pèl de marta són utilitzats, habitualment, per treballar amb aquarel.la. Per què? sobre tot per la seva capacitat d'absorció d'aigua. Tot i això, també és utilitzat amb altres tècniques. La seva punta afilada permet la realització de treballs més detallats amb oli i acrílic.
A partir dels anys 60 van començar a fabricar-se pinzells amb fibres de polièster de punta molt afilada. El seu cost era bastant més econòmic que els de pèl natural. Aquests tipus de pinzells són adequats per a qualsevol tècnica pictòrica.
Aquabrush: com a curiositat, afageixo el pinzell d'aigua. Es tracta d'un pinzell de pèl sintètic (nylon) que disposa d'un dipòsit per omplir d'aigua. És una eina genial per treballar amb aquarel.les, tenint en compte el seu caràcter pràctic. Quan es pren el cos del pinzell l'aigua surt a pressió depenent de la intensitat amb la que es pressioni. La dosificació del líquid es fa amb la punta.
Aquí deixo uns enllaços per que vegeu com funciona
http://www.youtube.com/watch?v=dBDQLhbLvNE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=PgJRYypHLek&feature=related
Estapolany_Es tracta d'un artefacte que facilita la feina del pintor. És un utensili molt senzill que permet treballar sobre àrees humides amb mà ferma i sense por. És de fabricació fàcil. Per realitzar-ne un hauríem d'aconseguir una canya de bambú (d'uns 60cm de llarg), barra o canonada de coure i embolicar un tros de roba suau en un extrem de la vareta. L'asseguraríem amb cinta i després el cobriríem amb feltre, fixant-ho amb una goma elàstica.
Aquí adjunto una altra imatge del taller de la Casa Museu Dalí de Portlligat, on es pot veure un estapolany al costat d'una de les seves darreres obres sense acabar.

Espàtula de pintar_es tracta d'un instrument de pintura que permet el plantejament de la pintura (tant acrílica com oli) amb un llenguatge plàstic diferent al realitzat amb el pinzell. Es poden produir tot tipus d'efectes i textures degut a la flexibilitat de les seves fulles. A més, permet un treball efectista i molt dens en quant a matèria pictòrica.
Afegeixo un vídeo demostració de pintura aplicada amb espàtula:
http://www.youtube.com/watch?v=Vvjz1R3YSc4
Afegeixo un vídeo demostració de pintura aplicada amb espàtula:
http://www.youtube.com/watch?v=Vvjz1R3YSc4
Espàtula de paleta_ s'utilitza per barrejar pintura i aditius en la paleta i per rascar-eliminar la pintura no desitjada després de la sessió de treball. Com les espàtules de pintar, les de paleta també estan fabricades amb acer inoxidable, encara que també es poden aconseguir de plàstic.
Altres mètodes d'aplicació_ la pintura també es pot aplicar utilitzant fusta, cartró, utensilis casolans, raspalls de dents i, fins i tot menjar. Adjunto unes imatges de les posibilitats que va trobar Joan Miró a l'hora d'aplicar la pintura a la tela.
Paleta_es tracta d'una superfície plana, generalment de fusta encara que n'hi han també d'altres materials, on l'artista barreja els colors. La paleta més coneguda és la de fusta del pintor a l'oli amb la seva forma arrodonida i l'orifici pel pulgar. Però aquesta, per exemple, no serveix per acrílics. La pintura acrílica s'aferra a la fusta i s'asseca immediatament. Es recomana barrejar els colors en plats de ceràmica i vidre. Altra alternativa per la pintura acrílica és la paleta de plàstic. Existeix un tipus de paleta anomenat stay-wet que és ideal per treballar amb aquest tipus de pintura. Funciona per osmosis: quan les pintures es comencen a assecar, la humitat es filtra cap amunt a través d'una capa semimpermeable des d'una capa inferior que conté aigua.

(paleta de pintor a l'oli) (paleta stay-wet per acrílic)
(paleta de pintor a l'oli) (paleta stay-wet per acrílic)
Model de fusta articulat_ és utilitzat com a model d'anatomia humana. Els artistes conten amb una figura estàtica que els hi mostra les proporcions del cos en una posició determinada. També podem trobar models d'animals articulats.
Cavallet_ com a últim recurs de facilitació de feina destaquem el cavallet. Els cavallets ja s'utilitzaven a l'antic Egipte. Aquesta eina s'utilitza per soportar la tela mentres l'artista està treballant. La forma més simple és a mode de trípode. Normalment són de fusta, encara que també n'hi han d'alumini o d'acer.
No hay comentarios:
Publicar un comentario